בעיה נפוצה יותר מכפי שהיינו רוצים בעסקים, היא חשבוניות שנשלחו אך התשלום עבורן התעכב והתעכב עד שלא נותרה ברירה אלא לגבות את החוב בדרכים פחות "קלאסיות" ונעימות. הדבר עלול להוביל להיווצרות בעיה של חוסר נזילות שמכבידה על העסק, בעיה אשר יכולה להגיע לכדי פשיטת רגל של העסק.
אז כן, אמנם גבייה מלקוחות היא אחד האתגרים המשמעותיים שבעלי עסקים נאלצים להתמודד איתם, אבל באמצעות גישה נכונה, סבלנות וכלים מתאימים, תוכלו להבטיח תזרים מזומנים תקין בעסק ולחסוך לעצמכם הרבה כאבי ראש. אז בואו נראה איך עושים זאת כמו שצריך.
הכלל הראשון והחשוב מכל בגבייה, הוא שקיפות מלאה. זהו למעשה, אחד היסודות החשובים ביותר בתהליך הגבייה. יש להציג מראש לכל לקוח ובצורה ברורה וחד-משמעית את תנאי התשלום, מועדי הפירעון, העמלות בגין פיגורים וכל פרט רלוונטי אחר. ברגע שיש שקיפות מלאה מראש, קטן הסיכוי לאי הבנות ואי נעימויות מיותרות בהמשך הדרך כשיגיע זמן הגבייה.
כשאתם מבצעים גבייה, דרשו את התשלום מהלקוח בצורה עניינית אך נחרצת. השתדלו לא להיות תקיפים או שיפוטיים (בדרך כלל זה לא מראה על עוצמה אלא על חולשה), אך יש לעמוד על המוסכם באופן נחוש ובלי פשרות. המנעו ממצב בו אתם מגמישים את התנאים או מוותרים על חלקם. הראו הבנה לסיבות העיכוב ותנו ארכות זמן סבירות, אבל הקפידו על עקביות ועל דרישה לפירעון מלא.
חשוב להיות סבלניים אך גם לא בעלי אורך רוח יתר על המידה. אל תלחצו על הלקוח ברגע הראשון, אבל גם אל תמתינו זמן ארוך מדי. קבעו מראש לוחות זמנים סבירים, תנו ארכה קצרה במקרה הצורך, אך לאחר מכן נקטו בהליכים נחרצים כגון התראות רשמיות והליכים משפטיים במידת הצורך.
כאמור, המפתח לגביית חובות אפקטיבית מלקוחות הוא תקשורת רצופה, אסרטיביות ועקביות בפעולות. הדרכים הספציפיות יכולות לכלול:
קיימות מספר שיטות מקובלות לצורך גבייה מלקוחות, שתי שיטות פופולריות במיוחד כוללות:
המפתח הוא להיות סבלניים אך עקביים, לפעול באסרטיביות אך לא באגרסיביות שמשדרת לעתים חולשה לצד השני ועלולה להניב את התוצאה ההפוכה. היו מדויקים, שלחו את התזכורות ללקוח – ובמרבית המקרים עקביות ומשמעת יניבו את התוצאות הרצויות. עם זאת, חשוב לשים לב מתי הלקוח מתחמק מתשלום במכוון ומתי עולה הסכנה שהלקוח חדל פירעון – משום שבמקרה כזה, אם לא פועלים מהר הדברים עלולים להסתבך ואתם עלולים למצוא את עצמכם אחרונים בסדר הנשייה (העסק שמקבל את הכסף אחרון בשרשרת).
לעתים, למרות מאמצים רבים וסבלנות, גביית החוב אינה מצליחה. כשמאמצי הגבייה אינם משיאים פרי כבר למעלה מ-90 יום, על פי הסטטיסטיקות המקובלות הסיכויים לגביית החוב יורדים לכ-75%. לכן, אם זיהיתם שכבר במשך חודשיים רצופים לא שילמו לכם את הסכום המגיע לכם – זה הזמן להרים "דגל אדום". המשמעות היא שזהו שלב שבו הגבייה הופכת למשבר ממשי, מה שפוגע בהתנהלות העסקית התקינה. במצבים כאלה, חשוב לנקוט בפעולות קיצוניות יותר ולהניח על הכף אפשרויות של גבייה באמצעות הליכים משפטיים. אל תאיימו, אלא פשוט הציגו את העובדות כפי שהן: אין לכם ברירה אלא לעשות זאת, ואם לא תקבלו את הכסף הדבר פוגע בהתנהלותכם התקינה. חשוב שהלקוח יבין את מידת הרצינות ושאתם יותר לא מדברים רק במילים, אלא גם שיש לכם את היכולת לעבור למעשים. פעמים רבות, רק זה כבר יספיק כדי להחזיר לפחות חלק מהחוב.
כפי שכבר הבנתם, גבייה מלקוחות היא תהליך מורכב הדורש גישה נכונה של שקיפות, אסרטיביות ועקביות. אך כשעובדים נכון, אפשר להשיב את תזרים המזומנים לעסק ולהימנע מבעיות נזילות וחדלות פירעון.
בחברת "הכל למשרד" צברנו לאורך השנים ניסיון עשיר בטיפול בכל היבטי הגבייה מלקוחות. אנשי הצוות שלנו ינווטו אתכם בתבונה לאורך שלבי הגבייה השונים. אנחנו נבין את מצב הייחודי שלכם ונפעל בהתאם, תוך שילוב של רגישות, אסרטיביות וידע מעמיק בנושא.
אל תתנו לחובות הפתוחים לשתק את העסק שלכם. פעלו נכון מוקדם, והחוב ישוב אליכם בזמן שמגיע לכם לקבל אותו!
צריכים עזרה? ליצירת קשר לחצו כאן או השאירו פרטים בטופס ותוכלו להשאיר את ניהול המשרד למקצוענים >>
נשמח להכיר אתכם ולספק לכם שירותי מעטפת בהתאמה אישית!
© 2024 הכל למשרד.
עיצוב: דניאל דוידוב
בניית אתר: בתשבע שן